Pracownicy Katedry Kształtowania Środowiska i Teledetekcji na obozie naukowym „Akademia Wigierska” 2025 w Wigierskim Parku Narodowym
W dniach 22 -30.08 2025– Pracownicy Katedry Kształtowania Środowiska i Teledetekcji w osobach: dr hab. inż. Bogumiły Pawluśkiewicz, prof. SGGW, dr inż. Ilony Małuszyńskiej i dr inż. Marcina Małuszyńskiego brali udział w obozie naukowym z uczniami III Liceum Ogólnokształcącego im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach. Zajęcia teoretyczne i praktyczne miały miejsce w Muzeum Wigier w Starym Folwarku oraz na terenie Wigierskiego Parku Narodowego.
Otwarcia kolejnej edycji obozu dokonał dr Maciej Ambrosiewicz, kierownik zespołu do spraw edukacji – Muzeum Wigier.
Podczas wykładów poruszane były zagadnienia wpływu człowieka na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem eutrofizacji środowiska gruntowo wodnego zgodnie z modelem Holdgate`a. Uczniowie mieli okazję zapoznać z praktycznym zastosowaniem naukowych metod stosowanych w analizie środowiska glebowo-wodnego oraz oceny szaty roślinnej. W trakcie zajęć terenowych uczniowie pobierali próby gleb i roślin Samodzielnie oceniali podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb. Analizowali uzyskane dane i sporządzali protokoły z zajęć terenowych. Uczniowie uzyskali również podstawowe informacje z zakresu fitosocjologii. Dokonali identyfikacji gatunków roślin w zbiorowisku szuwaru turzycowego. Następnie zidentyfikowali siedlisko łąkowe za pomocą klucza do oznaczania zbiorowisk nieleśnych.
W trakcie obozu naukowego przedstawiono ofertę Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska dla przyszłych maturzystów omawiając 7 kierunków kształcenia prowadzonych na naszym Wydziale (https://www.sggw.edu.pl/wp-content/uploads/2024/11/Informator-SGGW-dla-kandydatow-PL-2025-2026.pdf?x18464&x32331 ). Przybliżono również spersonalizowaną ofertę uczeni czyli Mentoring i Tutoring (https://jakoscksztalcenia.sggw.edu.pl/tutoring-i-mentoring-w-sggw/) oraz uczelniane zajęcia obieralne – UZO (https://jakoscksztalcenia.sggw.edu.pl/uzo/). Wskazano na możliwość wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami jakie oferuje SGGW (https://www.sggw.edu.pl/uczelnia/rowne-traktowanie-w-sggw/osoby-z-niepelnosprawnosciami/).
Uczniowie wykazali się zaangażowaniem zarówno podczas pomiarów terenowych jak i analizy uzyskanych danych. Zadawali licznie pytania dotyczące ich możliwości i kształtowania ścieżki kariery zawodowej w ramach kierunków jakie proponuje Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska SGGW.