Rola kształtowania naszego otoczenia (zarówno w kontekście ochrony przyrody, bioróżnorodności, jak i estetyzacji, budowania narracji znaczeń) jest istotna tak w architekturze krajobrazu, jak i na innych kierunkach studiów. Dlatego kadra Katedry prowadzi zajęcia na kierunkach studiów: architektura krajobrazu, gospodarka przestrzenna, turystyka i rekreacja, ochrona środowiska. Razem jest to około 40 przedmiotów prowadzonych przez nasz zespół na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych oraz przedmioty prowadzone na studiach podyplomowych.
W Katedrze, na studiach magisterskich od 2003 roku realizowana jest specjalizacja: Sztuka ogrodu i krajobrazu.
Kształcąc się na specjalizacji Sztuka ogrodu i krajobrazu studenci skupiają się na zagadnieniach związanych z projektowaniem i ochroną krajobrazu kulturowego miasta ze szczególnym uwzględnieniem postawy artystycznej w procesie projektowania. Podejmowana tematyka prac na specjalizacji koncentruje się wokół kształtowania przestrzeni społecznych, ogrodów prywatnych, teorii i historii sztuki ogrodowej, ochrony i wspierania różnorodności biologicznej, a także sztuki. Studenci pogłębiają wiedzę z zakresu przyrodniczych, historycznych, społecznych i artystycznych podstaw architektury krajobrazu oraz gospodarki przestrzennej. W toku studiów, studenci realizują 11 przedmiotów specjalizacyjnych. Są to: Pracownia sztuki ogrodu i krajobrazu 1, 2, 3; Sztuka architektury, Wzornictwo ogrodowe, Projektowanie wnętrz architektonicznych i wystawiennictwo, Rzeźba ogrodowa, Ogród wzorowany na naturze, Konwersatorium specjalizacyjne oraz Seminarium 1 i 2. Na 1 semestrze studiów magisterskich realizowany jest przedmiot specjalizacyjny „Pracownia Sztuki Ogrodu i Krajobrazu 1”. Studenci projektują ogrody pokazowe i realizują je w przestrzeni ogrodu dydaktycznego Katedry. Zrealizowane dzieła ogrodowe są prezentowane w czasie wernisażu, któremu towarzyszą wydarzenia artystyczne i naukowe tematycznie bliskie sztuce ogrodowej. W roku 2019 opublikowano album prezentujący dotychczasowe studenckie dzieła sztuki ogrodowej pt. „Ogrody w teorii i praktyce Pracowni Sztuki Ogrodu i Krajobrazu” wydane przez Stowarzyszenie Genius Loci.
Warto także wspomnieć, m.in. z uwagi na budowanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi, o realizowanym na 5 semestrze studiów inżynierskich przedmiocie fakultatywnym, w ramach którego studenci projektują specyficzne przestrzenie o ściśle określonej funkcji terapeutycznej dla osób z różnymi dysfunkcjami. To niezwykłe dla studentów doświadczenie realizacji własnej kreacji dla szczególnie wrażliwego odbiorcy. Zajęcia odbywają się we współpracy z ośrodkami terapeutycznymi, terapeutami i ich podopiecznymi. Wyniki prac projektowych wykorzystywane są jako materiał do analiz naukowych, pozwalających badać specyfikę przestrzeni służących terapii. Mamy interesujące, publikowane konkluzje z badań nad hortiterapią, dzięki czemu prowadzimy też prace dyplomowe poświęcone tej tematyce. Poniżej zamieszczamy przykładowe projekty studenckie:
Od roku 2007 działają studia podyplomowe: Projektowanie ogrodu z domem rodzinnym (kierownikiem studiów jest dr inż. Izabela Myszka).